Brouwerijen Alken-Maes: leven in de brouwerij
Het is al langer een feit dat ICT in alle sectoren aan belang wint. Ook bij Brouwerijen Alken-Maes nv is dat niet anders: investeren in hun infrastructuur door het uitbouwen van een serverlokaal. En dit zonder dat er in de brouwerij een echt vrije ruimte voor handen was.
"In de brouwerij in Opwijk beschikten we niet over een echt datalokaal, dus moest de oplossing ruimte-onafhankelijk zijn. Alhoewel het gedissipeerde vermogen en dito opwarming relatief laag zijn, moest deze toch gekoeld worden."
Mark Hens, Alken-Maes
Brouwerijen Alken-Maes nv ontstond officieel in 1988, dit als gevolg van een fusie van de brouwerijen Maes en Cristal Alken. Maar de oorsprong van beide partijen ligt meer dan honderd jaar daarvoor. Egied Maes kocht in 1880 de brouwerij Sint-Michaël en in 1923 startten Arthur Boes en Jozef Indekeu een brouwerij in Alken, zo’n 100 km verderop.
In 1928 ontwikkelden Boes en Indekeu met Cristal de eerste Belgische pils, Maes pils volgde in 1946. Na de fusie en de integratie in de Heineken Company neemt Alken-Maes terug zijn positie als winning innovator op de Belgische biermarkt in. Om deze positie te versterken wordt er continu geïnvesteerd in de infrastructuur. Bij Alken-Maes groeide duidelijk de nood aan een uitgebouwde (data) infrastructuur. De uitdaging hierin bestond voornamelijk uit het vinden van een goede locatie, in de verschillende brouwerijen, om een serverlokaal op te richten.
Voor elke uitdaging een oplossing
Voor hun brouwerij in Opwijk, waar onder meer het welbekende Affligem wordt gebrouwen, stonden ze voor de uitdaging om een serverlokaal te voorzien en dit zonder dat er in de brouwerij een echt vrije ruimte voor handen was.
Mark Hens, ICT Operations Manager bij Alken-Maes verklaart: "In de brouwerij in Opwijk beschikten we niet over een echt datalokaal, dus moest de oplossing ruimte-onafhankelijk zijn. Alhoewel het gedissipeerde vermogen en dito opwarming relatief laag zijn, moest deze toch gekoeld worden." Samen met hun partner Simac ICT België, actief in netwerk- en systeemintegratie, gingen ze op zoek naar de juiste oplossing.
Filip Gosselin, Senior Business Consultant bij Simac:"Uit mijn ervaring wist ik dat Rittal - met haar gekende industriële achtergrond - de geknipte partner was om hiervoor een oplossing uit te werken. Samen met hun IT-afdeling kwamen we meteen tot een geschikte opstelling op maat," vervolgt Filip. "Een volledig gesloten behuizing met een in de kast geïntegreerde koeling van 3 kW. De LCU (Liquid Cooling Unit) zorgt ondanks het lage vermogen toch voor een mooie verdeling van de gekoelde lucht."
1. Cooling
Koen Van Hende, Product Manager IT bij Rittal vervolledigt: "De LCU ondersteunt de binnen de IT gangbare 'front to back'-luchtgeleiding en regelt de temperatuur van de serverluchttoevoer op de ingestelde waarde. Door gebruik te maken van de EC-ventilatortechniek wordt gezorgd voor een maximale energiebesparing. Omdat de compressor inverter geregeld wordt, past het koelvermogen zich perfect aan de dissipatie in het rack. De opgenomen warmte wordt op de standplaats van de externe unit (ook inverter geregeld) rechtstreeks aan de omgevingslucht afgegeven." Deze koeloplossing heeft onder meer als voordeel dat ze ingebouwd wordt in het rack en dus geen ruimte inneemt in het serverlokaal. En door de minimale afmetingen van de behuizing, met een hoogte van 1800 mm, diepte van 1000 en breedte van 800 mm, kan deze opstelling bijna overal en in vele omstandigheden opgebouwd worden.
2. Safety
Ook de veiligheid werd niet uit het oog verloren. Zo werd in deze gesloten opstelling gezorgd voor een optimale brandmeld- en blusinstallatie. DET-AC III iseen compact systeem met een dubbele rookaanzuiging en dit op amper 1 HE. Bij de DET-AC III start het blusproces automatisch zodra het hoofdalarm wordt geactiveerd. Voor het blusproces wordt de tank door middel van een drijfgaspatroon onder druk gezet. Het blusmiddel NovecTM 1230 verdampt bij het blusmondstuk en verdeelt zich in het serverrack. NovecTM 1230 is een milieuvriendelijk blusgas dat niet kritisch is voor IT-componenten.
3. Monitoring
Om ook de temperatuur en luchtvochtigheid te bewaken werd er geopteerd voor het CMC III bewakingssysteem. De processing unit van de CMC III kan via Ethernet op het data netwerk worden aangesloten, via netwerk of USB worden geconfigureerd, via een e-mailserver alarmen verzenden en kan ook via SNMP op het Netwerk Management Systeem van de onderneming worden gekoppeld. De CMC III sensoren bewaken de fysieke omgevingsomstandigheden. Elke sensor heeft zo zijn eigen meetof controletaken. Deze sensoren kunnen direct aan de bus van de processing unit worden gekoppeld. Zo bewaakt de CMC III temperatuursensor de omgevingstemperatuur in de kast. Door de meegeleverde NTC-sensor kan deze meting op bijna elke plaats in de behuizing gebeuren. In totaal kunnen 32 sensoren aan één processing unit worden gekoppeld.
4. Security
Naast een temperatuursensor zijn er sensoren die bv. de luchtvochtigheid, de toegang (via infrarood), de luchtstroom, de drukverschillen en eventuele lekken kunnen monitoren en melden. Koen Van Hende: "Ik wil hier toch een specifieke sensor even verder toelichten. De CMC III vandalisme sensor, bijvoorbeeld, die bewaakt de drie assen x, y en z op de werkende aantrekkings-of g-krachten. Door de montage van de sensor op het kastframe worden eventuele trillingen overgedragen op de sensor en kan deze, bij overschrijding van de ingestelde waarden een alarm genereren."
"Ik ben zeer tevreden over de aanpak van dit project. Onze partner Simac ICT België en Rittal Belgium hebben ons goed ontzorgd voor dit gehele project.
Mark Hens, ICT Operations Manager bij Alken-Maes
Totale ontzorging
Mark Hens, ICT Operations Manager bij Alken-Maes, besluit: "Ik ben zeer tevreden over de aanpak van dit project. Onze partner Simac ICT België en Rittal Belgium hebben ons goed ontzorgd voor dit gehele project. Vanaf de initiatiefase tot en met de nazorgfase werden we optimaal begeleid. En in de nazorgfase wordt erop toegezien, door middel van een jaarlijks onderhoud, dat de installatie steeds in optimale conditie blijft."
Meer informatie?
Voor verdere vragen kan u vrijblijvend contact opnemen met uw Account Manager of met onze klantendienst via +32 (0)9 353 91 45 of via sales@rittal.be