Ook uw machines moeten het hoofd koel houden
Zoals koeling cruciaal is om de kwaliteit van producten te handhaven, zo is ook koeling in machines van levensbelang om uw productie draaiende te houden. Toch wordt er te weinig naar omgekeken en krijgen koelinstallaties niet altijd het onderhoud dat ze verdienen. Dit is nochtans de beste voorwaarde om uw uptime te verzekeren en uw energiekosten laag te houden. Rittal wil de industriesector, voornamelijk de voedingsbedrijven daarom overtuigen van het belang van een goed onderhoud.
Wie zijn productiemachines ontleedt en component per component de kostprijs vergelijkt, zal merken dat de koeling slechts een heel klein deeltje van de taart is. De waarde mag dan laag zijn, maar de impact van de koeling is net heel groot. Rittal Service Manager Stefan De Poorter legt uit hoe dat komt: “Een machine moet in feite binnen zijn parameters kunnen functioneren. Wanneer de koeling uitvalt, zal dat veel moeilijker te realiseren zijn. Elektrische componenten zijn nu eenmaal temperatuurgevoelig. Zonder koeling zal de slijtageslag zich veel sneller laten voelen. Het gevolg? Het energieverbruik zal oplopen, andere componenten kunnen beschadigd raken door de hogere temperaturen en in het ergste geval komt de machine zelfs volledig tot stilstand. Een Downtime die niemand zich vandaag kan veroorloven.” In de IT-wereld, waar de integriteit van data met grote koelinstallaties gegarandeerd wordt, is onderhoud al goed ingeburgerd. De kleinere kastkoelingen in de industrie hinken daarentegen wat achterop.
Rittal wil onder voedingsbedrijven het bewustzijn laten groeien dat koeling alle aandacht verdient en hoge energiekosten en mogelijke downtime vermijdt.
‘Er sijpelt te weinig informatie door naar eindgebruikers over wat een correct onderhoud kan opleveren’
Belang van onderhoud
Rittal wil daarom onder voedingsbedrijven het bewustzijn laten groeien dat koeling alle aandacht verdient. “Te beginnen met minimaal jaarlijks onderhoud. Dit gebeurt nu nog te weinig. Enerzijds omdat de koeling van in den beginne niet correct geïnstalleerd is. Koeling is en blijft immers een vak apart dat vraagt om gecertificeerd personeel. Zeker als er componenten hersteld of vervangen moeten worden. Anderzijds omdat er te weinig informatie doorsijpelt naar de eindgebruikers over een correct onderhoud. Overal waar er warmte gegenereerd wordt, is het belangrijk om ze actief te gaan controleren. Ze kunnen zelf de eerste zorgen toedienen door geregeld de filters te inspecteren en vervangen wanneer nodig. Zeker in omgevingen waar er veel stof of vervuiling kan optreden, maakt dit een wereld van verschil. Daarnaast moeten ze beseffen wat het hen kan opleveren als ze hun installaties (minimaal) jaarlijks door een koeltechnisch specialist laten nakijken. Bedrijfszekerheid en geen energieverliezen zijn belangrijke troeven. Dit kan overigens tot 75% schelen op de energiefactuur”, vat De Poorter samen.
Bedrijven kunnen zelf de eerste zorgen toedienen door geregeld de filters te inspecteren en vervangen wanneer nodig. Rittal heeft met zijn Blue e+ en Blue e koelingen ook al stappen gezet richting predictief onderhoud.
Eigen team met kennis van zaken
Het is Rittal dus menens om het belang van onderhoud uit te dragen in de markt. Waar vroeger grotendeels met externe partners werd gewerkt, wordt er sinds 2019 hard ingezet op de uitbouw van een volwaardig serviceteam onder leiding van De Poorter. “Een investering op lange termijn. Hoe beter onze koelingsinstallaties in conditie blijven, hoe beter de kwaliteit van onze producten zich jaar na jaar kan blijven manifesteren. Door het onderhoud van koelingen door eigen mensen met de juiste expertise te laten uitvoeren, kunnen ze ondertussen ook de rest van onze Rittal producten aan een visuele controle onderwerpen en aan klanten rapporteren hoe ze problemen kunnen vermijden.” Net om die reden zet Rittal met zijn Blue e+ en Blue e koelingen ook al stappen richting preventief onderhoud. Deze kastkoelingen kunnen gecombineerd worden met een IoT module die diagnostische gegevens kunnen communiceren. De komende maanden en jaren zullen daar nog verdere stappen ingezet worden.
Graag een vrijblijvend gesprek met onze Service Manager?
Contacteer Stefan via +32(0)475 64 07 49 of depoorter.s@rittal.be.
Lees ook deze artikels over service: