Rittal zet sterk in op slim onderhoud
Automatisatie, interconnectiviteit en digitalisatie bieden steeds meer grensverleggende perspectieven voor industriële spelers en de jobinhoud van de experts die er dagdagelijks mee werken. Maar er zijn ook risico’s. De verwevenheid van toepassingen en systemen verhoogt sterk de kans op een gevreesde kettingreactie wanneer een schakel in het proces het laat afweten. De noodzaak van slim onderhoud is daarom nog nooit zo groot geweest.
Vroeger werkten alle componenten binnen een productielijn op zichzelf. Zodra er iets aan de hand was, moest een service-engineer snel uitrukken om het onderdeel te herstellen. Sinds de evolutie naar een Industrie 4.0-omgeving is alles geautomatiseerd, gedigitaliseerd en met elkaar verbonden. De keerzijde van de medaille is het domino-effect dat optreedt wanneer een defecte machine de verbonden apparatuur beïnvloedt en vervolgens ook de volledige productielijn verstoort.
Niet alle bedrijven zijn zich hiervan bewust. Neem bijvoorbeeld koelaggregaten, waarvan het goed functioneren vaak essentieel is voor de bedrijfsvoering. Maar ook deze systemen hebben onderhoud nodig. Systemen binnen een bepaald temperatuurbereik houden, leidt ertoe dat de machines die eraan zijn gekoppeld optimaal blijven werken. Loopt de temperatuur in een koelaggregaat op, dan kan dit niet alleen negatieve gevolgen hebben voor de apparatuur die erin is geplaatst.
Ook Rittal zet sterk in op slim onderhoud. We willen klanten meerwaarde bieden. Dat begint met een goed gesprek waarbij we de mogelijkheden voor slim onderhoud transparant bespreken.
Stefan De Poorter, Service Manager bij Rittal Belgium
Kettingreactie
Het falen van deze apparatuur brengt namelijk vaak een kettingreactie op gang waardoor heel de productie kan stilvallen. Tijdig onderhoud van deze koelaggregaten om een constante optimale temperatuur te kunnen garanderen, is een must. Een IoT-oplossing met sensoren kan bijvoorbeeld helpen om deze apparaten te monitoren en maakt het mogelijk om vroegtijdig storingen op te sporen.
Een sterke visualisatie in een dashboard helpt ook om systemen te monitoren. In het Rittal-dashboard bijvoorbeeld, zien onze klanten meer dan alleen de status. Wanneer een errorcode wordt gegenereerd, laat het dashboard al weten wat er mogelijk aan de hand kan zijn. Er bestaat daarbij de mogelijkheid om meteen via een link het onderdeel dat aan vervanging toe is, te bestellen, zodat het probleem snel kan worden verholpen. Dit bespaart veel uitzoekwerk, terwijl de klant er zeker van is dat hij meteen het juiste onderdeel bestelt. Daarnaast leidt het tot een snelle probleemanalyse en oplossing.
Bewustwording
Bewustwording onder bedrijven is hoe dan ook dus cruciaal. Bedrijven moeten het belang van gedegen en vooral tijdig onderhoud beseffen. Bij Rittal hechten we hier veel belang aan en bespreken we proactief met onze klanten hoe zij waarde kunnen toevoegen.
Gelukkig begrijpen steeds meer industriële spelers de noodzaak van slim onderhoud. Meer nog, ze staan er voor open. Alles is tegenwoordig geautomatiseerd en dient te worden opgevolgd, elk deel in de productieketen wordt gemonitord. Bedrijven die deze trend omarmen kunnen genieten van de toegevoegde waarde en verhoogde efficiëntie. Dat is een mooie ontwikkeling waar heel de industrie beter van wordt.
Smart Service van Rittal
Ook Rittal zet sterk in op slim onderhoud. We willen klanten meerwaarde bieden. Dat begint met een goed gesprek waarbij we de mogelijkheden voor slim onderhoud transparant bespreken. Het doel is steeds beter onderhoud en meer gebruiksgemak die leiden tot efficiëntere productie.
Met Smart Service biedt Rittal een uniek systeem dat toelaat een serviceniveau en dienstenaanbod op maat van de klant aan te bieden. De gebruiker krijgt toegang tot het Smart Service Portal inclusief visualisatie van gekoppelde apparaten en hun statussen. Het stelt indien gewenst experts op afstand in staat om advies te geven op basis van de specifieke situatie terwijl de data-analyse de basis legt voor predictive maintenance. Dit serviceniveau combineert de voordelen van Remote Diagnostic Service en Smart Monitoring met een meer conventionele’ serviceovereenkomst. Individuele onderhoudsmaatregelen hoeven niet apart te worden besteld, omdat deze zijn vastgelegd in de individuele serviceovereenkomst.
Tip: lees ook ons artikel over service advies.
Wenst u meer informatie over service?
Contacteer vrijblijvend onze Service Manager Stefan De Poorter via +32(0)475 64 07 49 of depoorter.s@rittal.be.