Voordelen van QR-codes bij onderhoudstaken
In navolging van de smartphones namen ook QR-codes de voorbije jaren een hoge vlucht. Maar wist je dat QR-codes ook hun nut bewijzen bij onderhoudstaken aan complexe installaties? “Bij Rittal rusten we alle producten uit met een QR-code”, aldus Business Development & Marketing Manager Mario Van Bever. QR-code maintenance zit dan ook in de lift!
"We rusten niet enkel onze installaties, maar ook de vele onderdelen die we erin gebruiken als systeemoplossing, uit met een QR-code. Dat maakt het makkelijker om wisselstukken te bestellen, zonder allerlei kenmerken te moeten opzoeken."
Mario Van Bever - Business Development & Marketing Manager - Rittal nv/sa
Alle info binnen handbereik
Rittal maakt naast schakelkasten voor elektrische installaties ook klimatisatiesystemen. Mario Van Bever: "We rusten niet enkel onze installaties, maar ook de vele onderdelen die we erin gebruiken als systeemoplossing, uit met een QR-code. Dat maakt het makkelijker om wisselstukken te bestellen, zonder allerlei kenmerken te moeten opzoeken. Specifiek voor onderhoudstechniekers zijn er nog veel meer mogelijkheden. Ze krijgen via een eenvoudige scan toegang tot alle technische specificaties, toch voor zover de fabrikant die ter beschikking heeft gesteld. Zo hoeven ze geen uitgebreide documentatiesets meer mee te nemen of moeten ze er niet langer bij de klant naar op zoek. Want die documentatie bevindt zich lang niet altijd in een opbergvakje in de kast van het toestel zelf. QR-codes kunnen hun werk dus flink vergemakkelijken en hen veel tijd besparen."
Handig, dus. Al vereist de achterliggende software wel veel expertise terzake. Van Bever: "Wij werken hiervoor samen met EPLAN. Deze specialist beheert alle data. Wij moeten er natuurlijk wel voor zorgen dat we updates van onze producten aan hen doorspelen.”
Omdat de achterliggende informatie eenvoudig kan worden geactualiseerd, hoeft ze zich niet te beperken tot de gegevens van de fabrikant. Van Bever: "De QR-code kan ook toegang bieden tot meet- en onderhoudsgegevens, zoals het aantal operationele uren. In dat geval moet een systeem wel de nodige meters en sensoren bevatten. Ook de volledige onderhoudsrapporten kunnen via een QR-code toegankelijk worden gemaakt."
Veel potentieel
Van Bever: "Oorspronkelijk leken QR-codes eerder bestemd voor het comfort van eindgebruikers, maar het ziet ernaar uit dat ook fabrikanten zoals wij er vaker wat aan gaan hebben. Hoelang is een toestel al in gebruik? Werkt het nog optimaal? Dat zijn allemaal gegevens die wij straks ter beschikking kunnen stellen van de eindgebruikers, wat dan een extra service zal worden. QR-code maintenance staat weliswaar nog in een beginstadium. Niet zozeer wat de codes zelf of de achterliggende techniek en software betreft, maar wel wat betreft het volledige potentieel dat we eruit kunnen halen. Toch beginnen sommige bedrijven zich hierop toe te leggen. Veelal gaat het om softwarebedrijven die al ervaring hebben opgebouwd met meters en sensoren. Vanuit die ervaring bieden ze dan ook bepaalde onderhoudstaken aan. Wie toegang heeft tot de meetgegevens, kan de daaruit gegenereerde data in de QR-link verwerken. Hoeveel uren heeft een machine of een bepaald onderdeel gedraaid? Wanneer is de machine aan een fysieke controle toe? Dat soort zaken.”
Je kunt een QR-code eveneens combineren met een GPS-tool. Op die manier kunnen onderhoudsverantwoordelijken gemakkelijk mobiele installaties terugvinden op industriële sites.
Obstakels
Van Bever: "Er moeten wel nog wat obstakels worden overwonnen. Zo bestaat er veel variatie in de software die eindklanten gebruiken. Bovendien zijn heel wat eindgebruikers vooralsnog erg terughoudend om externe onderhoudsverantwoordelijken inzagerechten te geven in hun gebruiksgegevens, zelfs al worden sommige gegevens afgeschermd via een login met wachtwoord. Fabrikanten staan op hun beurt vooral voor de keuze of ze alle links up-to-date wensen te blijven houden."
Kleintjes zijn sneller
Van Bever: "De terughoudendheid van de eindgebruiker tegenover QR-code maintenance heeft vooral te maken met de beveiliging van hun gegevens. Kleinere bedrijven staan vaker open voor de implementatie van softwaretoepassingen die een inkijk geven aan derden. Niet enkel omdat grote bedrijven meestal meer concurrentieel gevoelige data in huis hebben, maar ook omdat er bij kleine bedrijven dikwijls maar één beslissingsnemer is. Bij grote ondernemingen komen er meer afdelingen en personen aan te pas.”
Van Bever voorspelt dat fabrikanten de onderhoudsstatus van de toestellen en de onderdelen die ze leverden straks als extra service zullen monitoren: "die onderhoudsservice zal dan wel contractueel verbonden zijn met het recht op toegang tot de data van de eindgebruikers."
Software compatibiliteit
Van Bever: “De meeste bedrijven maken vandaag maar weinig gebruik van de toepassingsmogelijkheden van hun verzamelde data. Wie dit toch doet, moet wel de specificaties van de software die ze gebruiken doorgeven. Kleine bedrijven gebruiken hiervoor standaardpakketten, maar grote ondernemingen hanteren op maat ontworpen software. Soms is die eenvoudig te combineren met de onze en met die van de andere fabrikanten, soms verloopt dit lastiger. Wat ze uiteraard ook vooraf moeten specifiëren is het niveau van beveiliging. Wat willen ze delen en wat niet? Ongeacht hun eigen software, zit het eraan te komen dat eindgebruikers gaan eisen dat ze op één enkel platform hun gading kunnen vinden. Dit impliceert dat alle fabrikanten zullen moeten samenwerken."
Pandemie of energie?
De Covid-19 pandemie was een stimulans voor het online uitvoeren van allerlei taken. Van Bever: "Vroeger gaf het delen van software een gevoel van onveiligheid, terwijl de fysieke aanwezigheid van een externe expert een gevoel van veiligheid creëerde. De pandemie maakte precies de fysieke aanwezigheid onveilig. Toch was het virus niet de belangrijkste stimulans om meer gebruik te maken van QR-toepassingen. Veel belangrijker zijn de kosten van het energieverbruik. Wij merken dat de aandacht daarvoor nog altijd stijgt. Via de vrijgegeven data kunnen we vaststellen en signaleren dat installaties slechter werken door te weinig onderhoud of dat het, door de terugverdientijd, de moeite loont ze te vervangen door nieuwe, zuiniger werkende systemen. In de koeling, waar oude systemen traditioneel erg lang blijven draaien, maakt dit een groot verschil."
Over QR-codes
De QR-code werd in 1994 ontwikkeld door Denso Wave, een dochteronderneming van het Japanse Denso. De letters QR staan voor 'Quick Response.' De code werd dan ook specifiek ontwikkeld om snel leesbaar te zijn. Aanvankelijk werden QR-codes gebruikt om auto-onderdelen te identificeren, maar andere toepassingen volgden snel. Door de groei van het internet werd het mogelijk om meteen naar geactualiseerde informatie te klikken op websites en databanken.
QR-codes kunnen veel meer gegevens bevatten dan traditionele barcodes en zijn ook vanuit scherpere hoeken leesbaar. Bovendien is er een foutenmarge ingebouwd tegen beschadiging.
Andere vragen?
Voor verdere vragen kan u vrijblijvend contact opnemen met uw Account Manager of met onze klantendienst via +32 (0)9 353 91 45 of via sales@rittal.be