Rittal Ri4Power in de warmwalserij van ArcelorMittal Gent
Staal maken van A tot Z: hiervoor kan de Arcelor-Mittal groep rekenen op zo’n 5800 medewerkers. Verspreid over de sites in Gent, Luik, Geel en Genk beschikt de Belgische staalproducent over alle nodige installaties om grondstoffen, kolen en ijzerertsen om te zetten in staal. Via het land, ter zee of per spoor vindt het materiaal een nieuwe bestemming in dagdagelijkse toepassingen zoals auto’s, gebouwen en windturbines. De productie van staal doorloopt een warme en koude fase. Enkel de site in Gent heeft de nodige afdelingen om het warme proces te doorlopen. Grondstoffen worden er verwerkt tot vloeibaar ruwijzer en in de staalfabriek omgezet naar staal, dat daarna stolt tot plakken. De volgende stap vindt plaats in de warmwalserij.
Hij licht het proces verder toe: "Stalen blokken 'slabs' worden ontladen uit de ovens bij een temperatuur van 1225 °C waarna ze via een rollenbaan getransporteerd worden doorheen de walshal over een totale afstand van 550 m. Over die afstand worden slabs 100 keer dunner gemaakt: een slab van 22 cm dik wordt een plaat met een dikte van 2,5 mm, een breedte van 1200 mm en tot wel een kilometer lang."
De diktereductie gebeurt door middel van 9 walstuigen: 2 voorwalstuigen waarvan 1 omkeerwalstuig (de slab gaat er 5 of 7 keer heen en weer en krijgt bij iedere stap een kleinere dikte), en 7 eindwalstuigen. Om de slab te vervormen kunnen sommige walstuigen tot 5 miljoen kg drukken op de plaat. Het materiaal wordt hierdoor dunner en langer. Op het einde van de lijn zijn de platen nog ongeveer 600 °C en worden ze opgerold tot rollen van 20 000 kilo.
"In de warmwals kan jaarlijks ruim 6 miljoen ton staal gewalst worden. Bij volle productie betekent dit dat een gemiddeld elektrisch vermogen nodig is van 50 MW. In piekbelasting loopt dit zelfs op tot 100 MW"
Gilles Bovijn, Support Manager Electrical Maintenance bij ArcelorMittal
Complex proces
"Het walsproces is complexer dan op het eerste gezicht lijkt", gaat Gilles verder. "De snelheden zijn precies op elkaar afgestemd om te vermijden dat er lussen ontstaan of dat de plaat scheurt. Ook de walsspleet waartussen de plaat gewalst wordt, is heel precies ingesteld om de juiste dikte, profiel en vlakheid te bereiken. Dit verschilt bovendien voor elke rol. De temperatuur van de plaat moet ideaal zijn om goed te walsen enerzijds en anderzijds om het verbruik van de ovens te beperken. Om kwaliteitsredenen moet de plaat op een vastgelegde temperatuur door de eindwals en wordt die daarna gekoeld om op te rollen op de haspels. Gigantische hoeveelheden water houden de temperatuur van de plaat onder controle, koelen de machines en spoelen vuil weg. De warmwalserij gebruikt kanaalwater dat gefilterd en gekoeld wordt zodat dit hergebruikt kan worden. Dit continu proces gaat ook ’s nachts en in het weekend door."
Foto: Naast het vermogenbord voor beveiliging werd in dezelfde hal ook een nieuw stuurbord geëngineerd met een aanraakveilig hoofdbarenstel RiLine PLS1600 met RiLine NH-zekeringlastscheiders en een verdeling via RiLine Compact motorcontrollers. Dit uit TS 8 kasten opgebouwde stuurbord staat in voor de verwarming van de walsenwerkplaats.
Rittal Ri4Power
De walsen die in aanraking komen met de slabs moeten dikwijls opnieuw geslepen worden. In de eindwals is dit gemiddeld om de 8 uur. Het slijpen van de walsen gebeurt in de walsenwerkplaats door middel van verschillende slijpmachines. Voor de elektrische voeding en beveiliging van deze machines werd eind vorig jaar het verouderde vermogenbord vervangen door een volledig nieuw geëngineerd vermogenbord.
Hiervoor werd beroep gedaan op de expertise van Gilles en zijn collega Daniël Mestdagh. De ingenieurs sloegen de handen in elkaar voor de volledige uitwerking van het vermogenbord voor de beveiliging van de walsslijpmachines. Voor de juiste productkeuze klopten ze aan bij Philippe De Wulf, Account Manager bij Rittal Belgium. "Rittal is al jarenlang een betrouwbare leverancier. De systeemkasten en Ri4Power stroomverdeling bewijzen elke dag hun nut in onze extreme industriële omgeving. Het lag dus voor de hand om ook voor dit project te kiezen voor de kwaliteit en robuustheid van Rittal producten", vertelt Gilles.
Veilig vermogenbord
"Het verdeelbord met hoofdschakelaar van 2000 A werd opgebouwd uit een aantal gekoppelde TS 8 systeemkasten en uitgerust met een gestandaardiseerd Ri4Power 185 mm railsysteem", zegt Filip Raman, Product Manager bij Rittal Belgium. "Op dit volledig aanraakveilige (IPxxB) busbarsysteem werden rechtstreeks NH-zekeringlastscheiderstroken geplaatst voor het beveiligen van de voedingslijnen van de walsslijpmachines. Verder werden ook nog een aantal motorstarters verwerkt op het RiLine Compact stroomverdeelsysteem. Finaal werd zo een robuust en veilig vermogenbord opgebouwd en is de continuïteit en beveiliging van de walsslijperij terug voor lange tijd gewaarborgd."
Stuurbord voor verwarming
Naast dit vermogenbord werd in dezelfde hal ook een nieuw stuurbord geëngineerd met een aanraakveilig hoofdbarenstel RiLine PLS1600 met RiLine NH-zekeringlastscheiders en een verdeling via RiLine Compact motorcontrollers. "Dit uit TS 8 kasten opgebouwde stuurbord staat in voor de verwarming van de walsenwerkplaats. Drie grote ventilatoren op grondniveau blazen lucht door een met warm water gevulde radiator", vertelt Filip.
"Het water in de radiator wordt via een warmtewisselaar opgewarmd door stoom dat voorhanden is op de site van ArcelorMittal", gaat Filip verder. "Maar warme lucht stijgt, waardoor veel warmte verloren gaat. De 18 ventilatoren op het dak blazen de stijgende warme lucht naar beneden zodat het energieverbruik in zijn geheel beperkt wordt. De ventilatoren worden beveiligd en gestuurd door de RiLine Compact motorcontrollers. Ook de pompen die het warm water rondpompen, worden door RiLine motorcontrollers gestuurd en beveiligd."
Gilles besluit: "We zijn erg blij met het vlotte verloop en de ondersteuning van Rittal tijdens dit uitzonderlijke project. Samen realiseerden we een stroomverdeling die net zo stabiel en betrouwbaar is als onze samenwerking."
Foto: alle technologie, componenten en engineering zit mooi verpakt in een rij gekoppelde kasten.
Meer informatie?
Voor verdere vragen kan u vrijblijvend contact opnemen met uw Account Manager of met onze klantendienst via +32 (0)9 353 91 45 of via sales@rittal.be