solutions.rittal.be
Rittal.com
  • +32 (0)9 353 91 11
  • Producten
  • Onderneming
  • Support
  • Service
  • Webshop
  • RiPanel
  • Contact
  • NL
  • FR
Rittal
  • Home
  • Projecten
  • Magazines
  • Blog
  • Opleidingen
  • FAQ
  • Downloads
Blog
Rittal FAQ: Webshop | Rittal

FAQ Rittal webshop

1. Voorraad

2. Login

3. Producten toevoegen aan winkelmandje

4. Bezorgadres wijzigen

5. Producten herbestellen

6. Bestelling omzetten naar Excel file

7. Rechten toekennen aan gebruikers / ADMIN setting


1. Hoe kan je de voorraad van onze producten raadplegen via onze website?

Onze bestaande website heeft, door de implementatie van de webshop, extra functionaliteiten verkregen. Het is nu standaard mogelijk om ten allentijden de voorraad van elk product te raadplegen op de website van Rittal België.


Wanneer je de voorraad van een van onze Rittal-producten wil checken, navigeer je via het keuzemenu “Producten” naar het gewenste artikel op onze website. Rechts naast de foto van het product, zie je meteen welke hoeveelheid stock van dit artikel aanwezig is in ons magazijn in Lokeren.

 

Hierbij staat ook steeds de eerst mogelijke leverdatum vermeld. Natuurlijk is deze ook afhankelijk van de locatie van jouw bedrijf en de afgesproken leveringsronde.

 

↓ Foto: raadplegen voorraad en levertijd

 

webshop1

 

Heb je meerdere producten nodig en wil je zien wanneer deze beschikbaar zullen zijn? Geef dan het gewenste aantal producten in en klik op “controleer beschikbaarheid”. Je ziet meteen hoeveel er onmiddellijk geleverd kunnen worden en wanneer de rest van de gevraagde hoeveelheid beschikbaar is.

 

↓ Foto: gesplitste levertermijnen nagaan

 

webshop2-2

↑ Top

2. Hoe kan ik een login bekomen voor de Rittal webshop?

Heb je nog geen login voor onze webshop? Dan moet je je eerst registreren. Dit kan door naar de rittal.be website te surfen en daar rechts op de afbeelding webshop3 te klikken. Hierna zie je het inlogscherm voor de Rittal webshop. Onderaan heb je de keuze “Registreren”. Je komt terecht op een invulformulier, waarbij we je vragen om je klantgegevens en een wachtwoord naar keuze in te geven.

 

         ↓ Foto: inlog scherm

 

webshop4

 

 

↓ Foto: ingeven van klantgegevens

 

Rittal-webshop-registreren

 

OPGELET: Indien uw firma nog niet eerder bij ons bestelde, kan de eerste bestelling niet via de webshop plaatsvinden. Stuur uw bestelling naar sales@rittal.be

 

Na het indienen van je registratie zal onze Finance-afdeling enkele parameters controleren. Wanneer deze positief zijn, zal je een mail ontvangen met een bevestigingslink om je account te activeren.

 

↓ Foto: bevestiging van het opgegeven mailadres via link je van ons krijgt gemaild

Rittal-webshop-registratie-e-mail

 

Wanneer u nog geen mail heeft ontvangen met de bevestigingslink, is het (nog) niet mogelijk om in te loggen op onze webshop en een bestelling te plaatsen.

 

↓ Foto: zonder bevestiging van account is inloggen niet mogelijk.

 

Rittal-webshop-aanmelden

 

Na een succesvolle bevestiging, sturen wij je een mailtje om te melden dat je account succesvol is geactiveerd.

↑ Top

3. Hoe kan ik producten toevoegen aan mijn winkelwagentje?

Er zijn 5 manieren om producten toe te voegen aan de winkelwagen van de Rittal webshop.

 

Manier 1: via de Rittal.be website - product selectie

Bij al onze producten op onze website, krijg je de gelegenheid om ze via een knop “In winkelwagen” die meestal naast de foto van het product staat, het product met de gewenste hoeveelheid in het winkelwagentje te plaatsen.

 

↓ Product vanaf Rittal website in het winkelwagentje plaatsen.

 

webshop5

 
Wanneer je dan naar de winkelwagen gaat, via webshop6 zie je meteen ook meer informatie over het product dat je wil bestellen; netto prijsinfo met verwachte leverdatum,…
 
↓ Overzicht van geplaatste product in winkelmandje.
 
webshop7

 

Manier 2: door het artikelnummer in te geven rechtstreeks in je winkelwagen

Wanneer je via de knop “winkelwagen” webshop8 , rechtstreeks naar je winkelmand gaat, kan je hier ook meteen een artikelnummer met de gewenste hoeveelheid ingeven.

 

↓ Meteen ingeven van artikelnummer en hoeveelheid

 

webshop9
 


Manier 3: via importeren van CSV of Excel bestanden

We willen bv. onderstaande Excel lijst importeren. Wat hebben we nodig als parameters? Het artikelnummer en het aantal.
Ga naar Excel en selecteer deze 2 kolommen en kopieer deze (Copy/paste) in het tekstvlak bij “Kopiëren en plakken”.

 

Rittal-webshop-excel-artikelen

 

 

webshop11

 

Sleep het Excel bestand naar het veld:” Plaats het bestand in dit veld”. Selecteer nu de gewenste kolom voor “artikelnummer” & “aantal”. In dit voorbeeld is het natuurlijk eenvoudig, want er zijn maar 2 kolommen, en juist deze die we nodig hebben.

 

webshop12

 
↓ Druk nu op “toevoegen”. Het resultaat zie je in de winkelwagen:
 

webshop13

 

Manier 4: door het aanroepen van verlanglijsten

Wanneer je herhaaldelijke bestellingen doet, van steeds dezelfde producten, kan je deze bestellijst opslaan en als verlanglijst in de toekomst weer oproepen.

Zie ook FAQ Hoe kan ik snel producten herbestellen via de Rittal Webshop?

 

webshop14

 

Manier 5: door het oproepen van offertes en oudere bestellingen

Wanneer je bij ons een offerte hebt aangevraagd, heeft deze een offertenummer. Als je akkoord gaat met de offerte, kan de het nummer ingeven in de webshop en worden de producten vanuit de offerte in de winkelwagen geladen.

Hetzelfde kan je doen bij oude of open bestellingen, door het bestelnummer in te geven, kan je deze producten wederom in je winkelwagen inladen.

De menu’s “Offertes” en “Bestellingen” kan je terugvinden op de homepagina van de webshop

 

Rittal-webshop-manier-3c

 

↑ Foto: menu “Offertes” en “Bestellingen” via Rittal webshop homepagina

 

Rittal-webshop manier 3

 
↑ Foto: selecteren van een offerte. Klik nu op details en je kan deze dan in de winkelwagen gooien.

 

Rittal-webshop-offerte-details
 

Gebruik maken van een oude bestelling gebeurt op dezelfde manier.

 

↓ Foto: selecteren van een open of oude bestelling

 

Rittal-webshop-besteloverzicht

 

OPGELET:  vergeet niet het vakje “Open bestellingen” af te vinken indien je oude bestellingen wil raadplegen.
Klik hier eveneens op details en voeg deze toe in het winkelmandje.

 ↑ Top

4. Hoe kan ik het bezorgadres in de Rittal webshop wijzigen

Om te vermijden dat je via onze webshop, Rittal producten overal kan laten leveren, werken we met vaste afleveradressen per klant.
Wil je dit adres om een grondige reden toch aanpassen, kan dit alleen gebeuren door de Rittal klantendienst.

Wil je dus graag een aanpassing van één van je leveringsadressen of een nieuw leveringsadres toevoegen, neem dan contact op met onze klantendienst. Dat kan je doen door te bellen naar het nummer: 09/353.91.45 of stuur gewoon een mail.

↑ Top

5. Hoe kan ik snel producten herbestellen via de Rittal webshop?

Inloggen op de Rittal webshop doe je door te klikken op “MY RITTAL” op onze website, www.rittal.be. Je komt dan terecht op de homepagina van onze webshop. Deze geeft je een overzicht van de voornaamste functionaliteiten. Eén van de opties is het werken met verlanglijsten. Deze zijn heel eenvoudig aan te maken en te hergebruiken.
Om een lijst met producten voor het eerst aan te maken, ga je naar je winkelwagen. Je vult hier de winkelwagen met de producten die je regelmatig nodig hebt en graag in een lijst wil bewaren.

 

↓ Foto: creëren van een bestellijst

 

Rittal-webshop-herbestellen-producten

 

Als je lijst volledig is, klik je onderaan op het veld “opslaan als bestellijst”. Je krijgt nu bovenaan een extra veld, waar je de naam van je lijst kan ingeven, samen met wat bijhorende opmerkingen. Meestal wordt hiervoor de projectnaam gebruikt. Druk op “bestellijst opslaan” bovenaan en je bestellijst wordt opgeslagen en zal in de toekomst herbruikbaar zijn.

 

Rittal-webshop-bestellijsten

 

Wil je deze lijst oproepen? Ga dan via de knop “MY RITTAL” op onze rittal.be website naar de homepagina van de webshop. Hier zie je het blokje “Verlanglijsten”.
OPGELET: Klik onderaan links op “Terug” om uit deze opsomming van lijsten terug te keren naar de webshop homepagina.

Wil je de lijst gebruiken, dan klik je op “Toon inhoud” en je krijgt jouw lijst te zien.
 
↓ Foto: weergave inhoud van opgeslagen verlanglijst.
 
Rittal-webshop-bestellijsten-detail 
Wanneer je nu klikt op “toevoegen aan winkelwagen” plaats je de producten uit de lijst in je winkelmandje.
 

↑ Top

6. Hoe kan je bestelling omzetten naar een Excel file

Je wil graag een Excel bestand van jouw bestelling. Dat kan …
Via bestellingen in de hoofdmenu kom je bij besteloverzicht. Via de maand en jaartal kan je een lijst bekomen met de bestellingen die dan gelopen zijn. Kies dan deze uit door op details te drukken.

 

Rittal-webshop-bestelling-omzetten

 

↓ Foto: je krijgt dan alle info van de gedane bestelling

 

Rittal-webshop-gedane-bestelling

 

Klik op winkelwagen om deze producten in jouw nieuw winkelmandje te plaatsen.

 

Rittal-webshop-overzicht-bestellingen

 
↑ Hier kan je de optie Excel exporteren gebruiken om alle gegevens in een Excel file beschikbaar te maken.
 

Rittal-webshop-excel-overzicht-bestellingen

↑ Top

7. Gebruikersrechten beheren

Deze optie op de standaard login pagina laat je toe om de rechten te beheren van alle gebruikers binnen jouw organisatie. Er is meestal maar 1 persoon aangesteld als beheerder (ADMIN). Hij/Zij heeft alle rechten en kan dan ook alles aanpassen van/voor de andere gebruikers. Deze persoon is ook de contactpersoon voor Rittal bij eventuele vragen. Wanneer iemand de organisatie verlaat moet dit ook doorgegeven worden aan Rittal zodat er via dat email adres niet meer kan ingelogd worden. Als klant kan zelf geen contacten verwijderen, maar je kan wel alle privileges wegnemen van iemand zodat deze ook niets meer kan zien of bestellingen kan plaatsen!


Wanneer er slechts 1 contact person is voor de webshop, dan krijgt deze persoon automatisch alle rechten. Moeten er meerdere personen worden toegevoegd, dan kan dit met alle rechten of men kiest voor een oplossing met een beheerder. 


De beheerder krijgt dan de status van ADMIN.


↓ In ons voorbeeld hieronder is de heer Jan Janssens de beheerder/gebruiker en Mario enkel gebruiker

7admin1

 

Hoe werkt dit nu?


Je kan zelf via gebruiker aan de beheerder vragen om je opties aan te passen. Hij ziet dit dan door een kleuraanduiding, maar ontvangt eveneens een email met de vraag. Jouw admin kan de privileges dan aanpassen. Zelf ontvang je ook een kopij van deze email.

 
Vb.: klik hiervoor op het slotje (volledig rechts naast jouw naam) en je krijgt een nieuw venster waar je de aanvragen kan aangeven.

 

7admin2

 

Hierna zie je bij de gebruikersrechten wat je aangevraagd hebt door een kleur aanduiding. 

 

7admin3

 
Zowel jouw ADMIN als jijzelf ontvangt een email met de vraag deze aanpassingen te bekijken en goed te keuren.  

Alle contacten buiten de admin zelf natuurlijk, worden aangemaakt met min. rechten.

Min. rechten / settings: hoe ziet dit eruit?
 

7admin4

 

 

Via de home menu blijft dan nog dit over: zoals je hieronder ziet in het voorbeeld blijven er nog 5 opties over. Je kan dus ook geen prijzen of bestelinformatie zien.  

 

7admin5

7admin6

 

Hieronder een voorbeeld van hoe een dergelijke email eruit ziet, hier geaddresseerd aan de ADMIN.

 

7admin7

 

Van zodra de ADMIN een aanpassing doet wordt deze actief. Als de gebruiker even refreshed, dan kan hij direct verder, dus aan de slag met de nieuwe mogelijkheden.

 

↑ Top

Andere vragen over de webshop?

Neem contact op via sales@rittal.be of +32 (0)9 353 91 45

Naar de Rittal webshop
Schrijf je in op onze nieuwsbrief

© 2025
  • Rittal nv/sa
  • Contact
  • Sitemap
  • Impressie
  • Verklaring gegevensbescherming
Rittal